Talentvolle vrijwilliger met dementie

DemenTalent ROC

Op ROC's worden onder andere veel van de zorg- en welzijnmedewerkers van de toekomst opgeleid. Via stages maken zij kennis met het werkveld. 

In het kader van de ontwikkeling van studenten is het geod als zij tijdens hun opleiding al te maken krijgen met doelgroepen waar zij later mee gaan werken. Zo zijn binnen vele ROC's traditioneel al jarenlang jongeren met een verstandelijke beperking actief, met name in de facilitaire dienst, zoals de restaurants.

Vanaf 2015 zijn er ook mensen met dementie actief geworden binnen ROC's. Soms op initiatief van desbetreffende ROC (zoals het ROC Midden Nederland in Utrecht en Amersfoort) of het Summa college in Eindhoven. Soms vanuit een lokaal breed DemenTalent-project waarbij de projectleider kon regelen dat iemand binnen een ROC actief kon worden. 

Inmiddels liggen er redelijk wat ervaringen met mensen met dementie in ROC's. Deze ervaringen gaan zowel over mensen met dementie actief in ondersteunende diensten (zoals kantine en en als 'hulpconcierge'), als in het onderwijs zelf. Mensen met dementie die lezingen geven over hun ervaring met dementie en de aandachtpunten voor bejegening, maar ook mensen met dementie die inhoudelijke kennis op hun (voormalig) vakgebied overdragen. 

Op basis van deze ervaringen heeft DAZ in samenwerking met het SUMMA-college een handboek voor ROC's geschreven. Dit handboek is financieel mogelijk gemaakt door Het Oranjefonds, RCOAK en Fonds Sluyterman van Loo.
Het handboek kent de volgende hoofdstukken:
- Wat is DemenTalent
- Veranderingen binnen een ROC door DemenTalent
- Organisatorische vorm
- Stappenplan realisatie DemenTalent binnen een ROC
- Omschrijving vrijwilligersfuncties voor mensen met dementie binnen een ROC
- Veel gestelde vragen
Dit handboek is voor ROC's die met DemenTalent aan de slag willen bij DAZ aan te vragen via ruud@anderzorgen.nl

Wilt u vrijwilliger worden en heeft een (beginnende) vorm van dementie?
Wilt u meer informatie over de mogelijkheden?
Heeft u vragen over bijvoorbeeld vervoer en/of kosten?

Neem dan contact op met:
Ilse Hartgers,
i.hartgers@rocmn.nl
bellen kan ook op maandag t/m donderdag van 09.00 tot 17.00 uur: 06 24826632.

Docent ROC Midden Nederland:
“Mijn rol als docent verandert daar ook in; ik coach meer dan dat ik het aanbod lever aan mijn studenten. En ik merk dat wat de ervaringsdeskundige vertelt veel beter binnen komt bij studenten dan als ik dat zelf vertel".

Ger van der Gaast, vrijwilliger en woont in een verpleeghuis:
“Ik zou zelf willen bepalen op welke tijd ik naar bed ga. Wat ze bij mij niet moeten doen is iets zeggen dat ze niet kunnen waarmaken. Ik wil gewoon eerlijkheid. Tegen de studenten zou ik willen zeggen, het gaat niet om jou, maar om de mensen voor wie je dingen doet, niet steeds aan jezelf denken.“

Peter van den Hoek, Vrijwilliger en heeft als deskundige gewerkt in het maken en ontwikkelen van zorgindicaties:
“Ik heb dementie, dat is een jaar geleden naar voren gekomen. Omdat ik niet meer werk wil ik nog wel iets zinvols doen in mijn werkgebied. Vandaar dat ik gastlessen geef en leerlingen ondersteun bij de colleges die ze krijgen. Ik kom uit de zorg, ik ken al die sectoren waar ze in werken en ik kan ze met werkstukken en opdrachten begeleiden.“

Henk van Pagée, vrijwilliger en ex-docent HBO-V:
“Alzheimer neemt alles van je af. Wat je weet, wat je kunt, wie je bent. Ik heb een tegenleus gemaakt: als je geheugen afneemt, nemen je uitdagingen toe. Het feit dat je met uitdagingen leeft, dat houdt je hoofdje scherp. Dat heb ik ontdekt. Ik ben gewoon met mijn Alzheimercarrière bezig, want ik had nooit gedacht dat het me dit zou brengen.”

“Een woord waar ik allergisch voor ben is dagbesteding; ik doe niet aan dagbesteding. Ik ben echt fulltime serieus. Kijk naar mij als naar een computer die te weinig geheugen heeft , een prachtig ding alleen hij krijgt allerlei haperingen. Die ga je toch ook niet dement noemen.”

“Ik vind het heel boeiend om te vertellen aan de studenten wat het nou eigenlijk betekent om Alzheimer te hebben, want mensen hebben zo’n totaal fout beeld daarvan. Uitdagingen aannemen is denk ik de beste manier om dementie zoveel mogelijk te minimaliseren. Ik ben gewoon iemand met een geheugenprobleem. Ondanks het feit dat ik Alzheimer heb kan ik er een bijdrage aan leveren dat mensen gewoon anders naar dementie gaan kijken.”

“Wat ik de leerlingen zou willen leren is dat je met alzheimer niet zielig bent maar dat je gewoon allemaal uitdagingen hebt. Wat je vroeger heel makkelijk deed is nu voor jou een uitdaging. En die uitdagingen, als je die aangaat, maken ze je wel sterk. Ik heb wel dementie, maar ik heb mijn dementie opgevat als uitdaging. Wat kan ik allemaal doen, wat kan ik nog voor anderen betekenen.”